Co dokładnie warto wiedzieć o probiotykach?

Warto przede wszystkim mieć świadomość, że probiotyki są dobrymi bakteriami, których liczne właściwości lecznicze zostały potwierdzone badaniami. Koniecznie trzeba zaznaczyć, że ich działanie wspiera leczenie alergii, biegunek, chorób zapalnych jelit, a także atopii. Nie wszyscy również mają świadomość, że probiotyki przyczyniają się do wzmocnienia organizmu. 

Czym dokładnie są probiotyki?

Należy zdawać sobie sprawę, że mikroorganizmy będą uznane za probiotyki dopiero wtedy, gdy będzie można udokumentować ich prozdrowotne działanie. Warto wiedzieć, że określone szczepy drobnoustrojów będą uznane za probiotyki dopiero wtedy, gdy będą wykazywały się zdolnością adherencji do komórek nabłonka jelit czy bardzo łatwo kolonizowały przewód pokarmowy.

Oczywiście trzeba także zaznaczyć, że probiotyki nie mogą wytwarzać bardzo toksycznych produktów metabolizmu, które będą w konsekwencji szkodliwe dla organizmu ludzkiego. Ponadto omawiane probiotyki muszą charakteryzować się odpornością na niskie pH soku żołądkowego.

Zastosowanie probiotyków w profilaktyce i leczeniu chorób

Koniecznie trzeba mieć świadomość, że drobnoustroje probiotyczne wykazują się zdecydowanie szerszym działaniem niż mogłoby się wydawać. Probiotyki przede wszystkim wspomagają zarówno układ odpornościowy, jak i trawienie. Nie można również zapomnieć, że zapobiegają różnego rodzaju infekcjom układu moczowego. Ponadto drobnoustroje probiotyczne są pomocne w leczeniu biegunek, a także stanów zapalnych przewodu pokarmowego, autyzmu, chorób wątroby, kolek czy kamicy nerkowej.

Godny uwagi jest fakt, że szczepy probiotyczne są w stanie skrócić czas trwania najbardziej ostrych biegunek infekcyjnych o około 1 dzień. Nie wszyscy zdają sobie również sprawę, że omawiane probiotyki wykazują się znacznie większą efektywnością w przypadku biegunek wirusowych niż pasożytniczych i bakteryjnych.

W jaki sposób można doprowadzić do zwiększenia ilości drobnoustrojów probiotycznych w organizmie?

Warto wiedzieć, że zdecydowanie najlepszym sposobem na zwiększenie ilości probiotyków w organizmie jest właściwy sposób odżywiania. Należy zaznaczyć, że dieta, która będzie zdecydowanie sprzyjała w namnażanie się dobrych bakterii powinna zawierać ograniczone ilości węglowodanów w postaci produktów zbożowych. Rekomendowane jest również praktycznie wyeliminowanie cukru rafinowanego.

Koniecznie trzeba także zaznaczyć, że antybiotyki, które zostaną przepisane bez stosownej potrzeby mogą doprowadzić do bardzo dużych szkód w mikrobiomie jelit. Ponadto można w ten sposób dokonać zniszczenie bakterii prozdrowotnych i chorobotwórczych. Zalecane jest zatem sięganie po probiotyki tylko i wyłącznie wtedy, gdy zajdzie taka potrzeba.

Jedzenie autorstwa freepik - pl.freepik.com